Varen in het buitenland

Huurt u een boot in het buitenland dan heeft u misschien een vaarbewijs nodig. In veel landen gelden andere regels met betrekking tot vaarbewijsplicht. In Nederland moet u een vaarbewijs hebben als uw boot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur of als hij groter is dan 15 meter.

ICC (Internationaal Certificaat van Competentie)

Heeft u uw vaarbewijs gehaald na 1 januari 2010, dan is uw huidige vaarbewijs automatisch internationaal geldig (ICC). Met Klein Vaarbewijs I heeft u het ICC for inland waters. Met Klein Vaarbewijs II heeft u het ICC for inland and coastal waters. (dit staat op uw pasje vermeld)

ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen)

Douanebeambten in het buitenland willen weten of het schip waarmee u vaart uw eigendom is. Doordat in Nederland voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht bestaat, ontbreekt vaak een eigendomsverklaring. Het is daarom bij een bezoek aan het buitenland raadzaam een Internationaal Certificaat Pleziervaartuig (ICP) mee te nemen. Het ICP is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als eigendomsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano’s, roeiboten, zeilplanken en jetski’s. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip in drie talen. Het ICP is aan te vragen bij de ANWB of bij het Watersportverbond. Een ICP is na afgifte 2 jaar geldig.

Bemanningslijst

Een bemanningslijst is een document waarop de gegevens van de opvarenden van het schip vermeld zijn. In landen waar minder pleziervaart is dan hier (of waar de administratieve regels wat strakker zijn) is het verstandig om een bemanningslijst te hebben.Het is vrij eenvoudig, u noteert de naam, geboortedatum, nationaliteit en paspoortnummer van de opvarenden en ook van u als schipper. Het is handig om een aantal kopieën van de paspoorten van alle bemanningsleden aan boord te hebben.

Verzekering

Een verzekering is in veel landen niet voorgeschreven. Wel wordt in veel havens tenminste een WA-verzekering geëist om een ligplaats te krijgen. Vanwege het financiële risico is een WA-verzekering wel dringend aan te raden.

BTW-verklaring

Deze verklaring is niet verplicht, maar kan handig zijn. Een douaneambtenaar kan vragen of er binnen de Europese Unie BTW betaald is over het schip. De originele rekening waaruit blijkt dat er BTW is betaald is voldoende.

Een BTW - verklaring uitgegeven door de douane werkt het beste. Er moet bij aanvraag aangetoond worden dat de BTW ooit in Nederland betaald is.

Belgie

Op de Belgische binnenwateren geldt dezelfde vaarbewijs regeling als in Nederland. België erkent het Nederlandse Vaarbewijs.

In Vlaanderen is op bijna alle gebieden een waterwegenvignet verplicht. Het waterwegenvignet is bij de eerste sluis te koop daarmee kunt u gebruik maken van alle Vlaamse waterwegen. Motorvaartuigen op de binnenwateren die langer zijn dan 7 meter moeten over een marifooninstallatie beschikken en dan moet u dus ook een marifooncertificaat (diploma) hebben. Een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) is in België verplicht. Het registratiebewijs voor snelle motorboten wordt ook geaccepteerd.

Duitsland

Op alle Duitse binnenwateren is een Vaarbewijs/ICC verplicht vanaf 5 pk.

Op de Rijn heeft u vanaf 15 meter tot 25 meter lengte een Sportpatent nodig. Meer informatie over zo’n sportpatent vindt u op:: http://www.cbr.nl/10676.pp

Schepen groter dan 20 meter, moeten op de Rijn verplicht een Inland AIS aan boord hebben en gebruiken.

Frankrijk

In Frankrijk is een ICC verplicht vanaf 6 pk. Vaart u aan de kust, dan heeft u het ICC for inland and coastal waters nodig (= Klein Vaarbewijs II) Op binnenwateren die beheerd worden door de VNT (Voies Navigables de France) moet u een vaarvignet hebben. Dit vignet kan op diverse plaatsen gekocht worden. Op de Franse binnenwateren moet u een ICP hebben. Griekenland Er moeten twee personen met een ICC for inland and coastal waters (Vaarbewijs II) aan boord zijn of de schipper moet een verklaring afgeven dat er een tweede persoon aan boord is met voldoende vaarervaring.

Een internationale verzekeringsverklaring is vereist.

Hongarije

In Hongarije is een Vaarbewijs (ICC) verplicht vanaf 5 pk. Het Balatonmeer en het Velencemeer zijn verboden voor motorboten.

Italië

In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht.

Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.

Kroatië

Een vaarbewijs is verplicht als u vaart met een boot met een motor aan boord. Het maakt daarbij niet uit hoeveel pk’s de motor heeft. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht.

Blijft u binnen 1 zeemijl (1852 meter) vanaf het vaste land of vanaf de eilanden dan is Vaarbewijs I voldoende. Gaat u verder de zee op dan is Klein Vaarbewijs II (1 en 2) verplicht.

Heeft u alleen het Vaarbewijs I dan kan bij de havenmeester een kort examen voor ongeveer € 150,- afgelegd worden. U moet onder andere op een kaart koersen uitzetten, lichten, boeien en tekens op de waterkaart verklaren. Het examen duurt ongeveer een kwartier en na geslaagd te zijn krijgt u het Voditelj Brodice / Boat Skipper. Dit is alleen in Kroatië geldig en kunt u niet laten omzetten in een Nederlands Vaarbewijs II.

Is er een marifoon aan boord dan moet minimaal één persoon in het bezit zijn van het Basiscertificaat Marifonie.

Voor een eigen schip heeft u een ICP en een Internationale verzekeringsverklaring nodig. Een vaarvergunning (vignet) is verplicht en is te koop bij de havenmeester.

U mag in Kroatië absoluut niet met alcohol op een schip besturen.

Noorwegen

In Noorwegen moet u een vaarbewijs hebben als de boot 8 m of langer is óf - wanneer de boot korter is dan 8m - als de motor 25 pk (18,4 kW) of meer vermogen heeft. Het vaarbewijs is alleen nodig voor mensen die op 1 januari 1980 of daarna geboren zijn.

Portugal

Als schipper moet u in Portugal hetzelfde vaarbewijs hebben als in het land van herkomst. Vaart u aan de kust, dan heeft u het ICC for inland and coastal waters nodig (= Klein Vaarbewijs II) Aangeraden wordt om de boot WA te verzekeren.

Spanje

In Spanje is een ICC verplicht vanaf 9 pk. Vaart u aan de kust, dan heeft u het ICC for inland and coastal waters nodig (= Klein Vaarbewijs II) Een vaarvergunning is verplicht. Deze is te koop bij de Commandancia de Marina (havenmeester).

Zweden

In Zweden is vanaf 12 m lengte een Vaarbewijs verplicht.

Zwitserland

In Zwitserland is een vaarbewijs verplicht vanaf 6 pk of een zeilschip met een zeiloppervlak van meer dan 12 m2. Zwitserland is een geval apart. Zo zijn de regels op het meer van Genève in het Franse deel anders dan in het Zwitserse deel. En op het meer van Lugano, wat grenst aan Italië en Zwitserland, gelden ook weer andere regels. Het beste kunt u contact opnemen met de ANWB-watersport om u goed te laten informeren. Telefoonnummer 088 - 269 50 20.

Voor alle buitenlandse gebieden raden wij u ook aan om te kijken op www.wateralmanak.nl en op de site van de ANWB onder het kopje vrije tijd/watersport.